Mit érdemes tudnunk az elektromos kormánymű felújításról és szervó hibákról?

elektromos kormánymű felújítás

Az elektromos kormánymű felújítása precíziós munka, aminek során a meghibásodott alkatrészeket kicserélik vagy helyreállítják. Az autók kormányzási rendszere az évek során jelentős fejlődésen ment keresztül. Az elektromos kormánymű (EPS – Electric Power Steering) megjelenése az egyik legnagyobb előrelépés ezen a területen.

Ezek a rendszerek könnyű és precíz irányítást biztosítanak, miközben energiatakarékosabbak, mint a hagyományos hidraulikus típusok. Azonban az idő és a használat során ezek is meghibásodhatnak. Amikor ez megtörténik, akkor nem marad más, mint az elektromos kormánymű felújítás mielőbbi elvégzése, hogy ismét garantálható legyen a stabil és biztonságos vezetési élmény.

Az elektromos kormánymű felújítás folyamata

Amikor valamilyen okból felmerül az elektromos szervó hiba, egyetlen percet sem szabad elvesztegetnünk. A felújítás ugyanis nemcsak költséghatékonyabb, mint egy új kormánymű beszerzése, hanem környezetbarát megoldást is kínál. Ennek lépései a következők:

  • Diagnosztika: az első teendő mindig a problémák pontos azonosítása. A szakemberek diagnosztikai eszközökkel vizsgálják meg a kormánymű hibakódjait és állapotát.
  • Szétszerelés és tisztítás: az elektromos kormányművet szétszerelik és minden alkatrészt alaposan megtisztítanak.
  • Alkatrészek cseréje vagy javítása: az elhasználódott alkatrészeket, például az érzékelőket, a motorvezérlőt vagy a csapágyakat, kicserélik. Ha lehetséges, a meghibásodott elemeket helyreállítják.
  • Újraprogramozás: az elektromos kormánymű vezérlőegységét (ECU) újraprogramozzák, hogy megfelelően kommunikáljon a jármű többi rendszerével.
  • Tesztelés: az újra összeszerelt kormányművet alapos tesztelésnek vetik alá, hogy biztosítsák a megfelelő működését.

Így zajlik lényegében az elektromos kormánymű felújítás menete. Most pedig nézzük meg, hogy mikor van erre szükség!

Leggyakoribb elektromos szervó hibák

Az elektromos szervórendszerek precíziós technológiával működnek, de érzékenyek lehetnek a külső tényezőkre és az idő múlásával jelentkező kopásra. Ennek megfelelően, az elektromos szervó hiba széles skálája jelenhet meg, amit mielőbb orvosolni kell.

Hibás nyomatékszenzor

A nyomatékszenzor méri a kormánykerékre kifejtett erőt és ennek megfelelően irányítja a szervomotort. Ha ez az érzékelő meghibásodik, a kormányzás pontatlanná válik vagy a szervó teljesen megszűnik működni.

Elektromos motor meghibásodása

Az elektromos szervó motorja biztosítja a kormányzás könnyedségét. Ha elromlik, a kormány nehezebbé válik és nagyobb erőt kell kifejteni az elfordításához.

Vezérlőegység (ECU) problémák

Az ECU koordinálja a kormánymű működését. Ha a vezérlőegység hibásan működik, előfordulhat, hogy a rendszer nem reagál megfelelően vagy hibaüzenetet küld a műszerfalra.

Túlmelegedés

A másik jellemző elektromos szervó hiba a használat során való túlmelegedés, különösen, ha az alkatrészek már kopottak. Ez ideiglenesen leállíthatja a működést.

Mechanikai kopás

Az elektromos kormányműben található csapágyak, fogaskerekek és egyéb mechanikai elemek idővel elhasználódnak, ami zajos működést vagy lötyögő érzést eredményezhet a kormánykeréken.

Bármelyik elektromos szervó hiba jelentkezzen, nem szabad hanyagolni a dolgot, hanem mielőbb forduljunk a Grantech szakértőihez!